МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
№ 1/9-185 від 27 березня 2018 року
Управління (департаменти) освіти
і науки обласних, Київської міської
державних адміністрацій
і науки обласних, Київської міської
державних адміністрацій
Інститути післядипломної
педагогічної освіти
педагогічної освіти
Щодо проведення державної
підсумкової атестації у закладах
загальної середньої освіти
в 2017/2018 навчальному році
підсумкової атестації у закладах
загальної середньої освіти
в 2017/2018 навчальному році
Шановні колеги!
Міністерство освіти і науки
надсилає для практичного використання орієнтовні вимоги до змісту атестаційних
завдань для проведення державної підсумкової атестації у закладах загальної
середньої освіти в 2017/2018 навчальному році, підготовлених спільно з
Національною академією педагогічних наук України та Інститутом модернізації
змісту освіти.
Просимо довести їх до відома
керівників закладів загальної середньої освіти та вчителів.
Рекомендації щодо особливостей
проведення державної підсумкової атестації у закладах загальної середньої
освіти в 2017/2018 навчальному році надіслано листами Міністерства освіти і
науки України від 15 січня 2018 p. № 1/9-27 (щодо
особливостей проведення ДПА з іноземних мов) та від 31 січня 2018 р. № 1/9-66 «Про
організоване завершення 2017/2018 н. p. та особливості проведення ДПА у
закладах загальної середньої освіти».
З повагою
заступник міністра Р. В. Греба
заступник міністра Р. В. Греба
ЗАТВЕРДЖУЮ
директор департаменту загальної
середньої та дошкільної освіти
Міністерства освіти і науки України
Ю. Г. Кононенко
директор департаменту загальної
середньої та дошкільної освіти
Міністерства освіти і науки України
Ю. Г. Кононенко
Орієнтовні вимоги
до змісту атестаційних завдань для
проведення державної підсумкової атестації учнів (вихованців)
у системі загальної середньої освіти у 2017/2018 навчальному році
до змісту атестаційних завдань для
проведення державної підсумкової атестації учнів (вихованців)
у системі загальної середньої освіти у 2017/2018 навчальному році
Орієнтовні вимоги до змісту
атестаційних робіт для учнів 4 класу
Атестація з кожного предмета
проводиться письмово у формі підсумкових контрольних робіт.
Підсумкові контрольні роботи
укладають учителі початкових класів/методичні об’єднання вчителів початкових
класів за єдиними завданнями для усіх класів паралелі відповідно до орієнтовних
вимог до змісту атестаційних завдань. Атестаційні матеріали, що містять
підсумкові контрольні роботи з української мови і математики у двох варіантах,
погоджує педагогічна рада і затверджує керівник закладу освіти.
Контрольні роботи проводяться
відповідно до календарного планування на другому чи третьому уроці, окрім
понеділка і п'ятниці, а також днів перед і після святкових.
Звертаємо увагу на те, що у разі
відсутності учня (вихованця) в день проведення державної підсумкової атестації
у Класному журналі у колонці під датою її проведення фіксують відсутність учня.
На проведення контрольної
роботи відводиться 1 академічна година (один урок): 5 хв. – на пояснення змісту
роботи та інструкції щодо її виконання і 35 хв. – на її виконання.
Оцінювання підсумкових контрольних робіт
здійснюється відповідно до «Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі загальної середньої освіти» (наказ Міністерства від
13.04.2011 № 329,
зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11 травня 2011 року за №
566/19304) та Орієнтовних вимог до контролю та оцінювання навчальних досягнень
учнів початкової школи (наказ Міністерства освіти і науки України від
19.08.2016 № 1009 «Про
внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від
21.08.2013 № 1222»).
Зміст завдань для підсумкових контрольних
робіт формується відповідно до державних вимог щодо навчальних досягнень
учня/учениці, визначених чинними навчальними програмами для 1-4 класів закладів
загальної середньої освіти.
При підготовці завдань для
підсумкової контрольної роботи необхідно враховувати такі аспекти:
· перевірці
підлягає навчальний матеріал, що опановувався учнями впродовж навчання в
початковій школі;
· контрольна
робота повинна містити компетентнісно-орієнтовані завдання різних рівнів
складності;
· кількість
і обсяг завдань мають бути оптимальними для виконання впродовж часового
проміжку, відведеного на контрольну роботу;
· тестові
завдання бажано формулювати в одному стилі: або у формі запитання, або
спонукання;
· завдання
для проведення підсумкової контрольної роботи готують у двох рівноцінних
варіантах.
Особливості конструювання змісту
атестаційної роботи з української мови
Атестаційна контрольна робота з
української мови є інтегрованою і містить завдання на перевірку результатів
навчання з української мови і літературного читання. Завдання на перевірку
сформованості навички читання, розуміння прочитаного, уміння працювати з
текстом, використовуючи визначені програмою літературознавчі поняття; перевірку
орфографічних і пунктуаційних умінь, навичок застосування знань про мову і
мовлення, мовних умінь; побудову зв’язного висловлювання формуються на основі
єдиного художнього або науково-художнього тексту. Для перевірки орфографічних і
пунктуаційних умінь укладачі контрольної роботи обирають в тексті для читання
логічно завершену частину для списування, в якій 25% слів містять вивчені
орфограми, і оформлюють її з пропусками цих орфограм. З метою забезпечення умов
цілісного сприйняття тексту, який будуть опрацьовувати учні, рекомендуємо
розпочати контрольну роботу з опрацювання частини для списування, а саме:
прочитати її і вставити пропущені букви. Далі організовують перевірку навички
читання мовчки таким чином:
· учитель
пропонує дітям взяти в руки олівці;
· за
вказівкою вчителя діти починають читати текст (мовчки);
· через
3 хвилини вчитель зупиняє читання і пропонує поставити олівцем крапку над
словом, на якому зупинився читати учень;
· учитель
пропонує дітям продовжити читання тексту до кінця.
Після повного прочитання тексту
учням пропонується виконувати завдання у порядку зручному дитині.
Зміст підсумкової контрольної
роботи може бути сконструйовано у двох варіантах (за вибором учителя). В обох
варіантах перше завдання представлено текстом для читання.
І варіант підсумкової контрольної
роботи з української мови формується з тексту для читання, визначеної у
ньому частини для списування (з пропущеними орфограмами) для виявлення
правописних умінь, трьох завдань до тексту для перевірки розуміння його змісту
і вміння працювати з текстом (одне з яких на перевірку практичного засвоєння
літературознавчих понять; друге – на перевірку сформованості умінь визначати
основну думку, тему твору/встановлювати послідовність подій/встановлювати
взаємозв’язки фактів, подій/характеризувати вчинки дійових осіб; третє – на
перевірку сформованості уміння пояснювати зображувальні можливості художнього
слова для описів природи, зовнішності персонажів, характеристики героїв), трьох
завдань за змістом тексту для перевірки навичок застосування знань про мову і
мовлення, мовних умінь (одне з яких на визначення/групування/класифікацію
мовних одиниць, друге – на доповнення/побудову/трансформування речень/зв’язок
слів у реченні; третє – на утворення форм слів, що належать до різних частин мови,
за заданою умовою), творчого – на побудову зв’язного висловлювання за змістом
прочитаного тексту, у якому учень формулює власні оцінні судження.
Вимоги до формування змісту І
варіанту підсумкової контрольної роботи з української мови
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне
правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Читання тексту
мовчки. Пропонується текст (незнайомий учням) для самостійного читання з мови
навчання обсягом 300-330 слів, (для шкіл з навчанням мовами національних
меншин – 220-250 слів). Кількість слів, які потребують пояснення – не
більше 2. Речення у тексті не мають містити більше 12 слів. Стиль тексту –
художній, науково-художній.
|
1
|
По 1 балу*
|
1 бал
|
2.
|
Завдання до тексту
для перевірки розуміння його змісту і вміння працювати з текстом
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
3.
|
Списування тексту з
пропущеними орфограмами обсягом 45-50 слів і кількістю орфограм 25% від
загальної кількості слів у тексті, у тому числі 2 слова з переліку
передбачених у програмі слів, значення, вимову і написання яких учні мають
запам’ятати. Текст не має містити більше 2 слів на орфограми, вивчення яких
не передбачено програмою початкової школи**
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
4.
|
Завдання до тексту
для перевірки мовних знань
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
5.
|
Творче завдання до
тексту: побудова зв’язного висловлювання з 3-4 речень (для шкіл з навчанням
мовами національних меншин – 2-3 речень
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
9
|
-
|
12 балів
|
ІІ варіант підсумкової контрольної роботи з української мови відрізняється від І варіанту тим, що для перевірки розуміння його змісту і вміння працювати з текстом та для перевірки навичок застосування знань про мову і мовлення, мовних умінь розробляють тестові завдання закритого типу (на вибір однієї відповіді з трьох пропонованих), відкритого типу (з короткою відповіддю і на встановлення послідовності або відповідності для перевірки мовних знань). Змістове наповнення цих завдань добирається відповідно до наданих рекомендацій до І варіанту підсумкової контрольної роботи.
Завдання для до формування змісту
ІІ варіанту підсумкової контрольної роботи з української мови
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне
правильно виконане завдання
|
Максимальна
кількість балів
|
1.
|
Читання тексту
мовчки. Пропонується текст (незнайомий учням) для самостійного читання з мови
навчання обсягом 300-330 слів, (для шкіл з навчанням мовами національних
меншин – 220-250 слів). Кількість слів, які потребують пояснення – не
більше 2. Речення у тексті не мають містити більше 12 слів. Стиль тексту –
художній, науково-художній.
|
1
|
По 1 балу*
|
1 бал
|
2.
|
Завдання закритого
типу з вибором однієї відповіді серед трьох пропонованих варіантів для
перевірки розуміння змісту прочитаного тексту і вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
3.
|
Завдання відкритого
типу на встановлення послідовності або відповідності між 6 компонентами
для перевірки розуміння змісту прочитаного тексту і вміння працювати з
текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
4.
|
Завдання відкритого
типу з короткою відповіддю для перевірки розуміння змісту прочитаного тексту
і вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1бал
|
5.
|
Списування тексту з
пропущеними орфограмами обсягом 45-50 слів і кількістю орфограм 25% від
загальної кількості слів у тексті, у тому числі 2 слова з переліку
передбачених у програмі слів, значення, вимову і написання яких учні мають
запам’ятати. Текст не має містити більше 2 слів на орфограми, вивчення яких
не передбачено програмою початкової школи
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
6.
|
Завдання закритого
типу з вибором однієї відповіді серед трьох пропонованих варіантів для
перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
7.
|
Завдання відкритого
типу на встановлення послідовності або відповідності між 6 компонентами для
перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
8.
|
Завдання відкритого
типу з короткою відповіддю для перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
9.
|
Творче завдання:
побудова зв’язного висловлювання з 3-4 речень (для шкіл з навчанням мовами
національних меншин – 2-3 речень**
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
9
|
-
|
12 балів
|
* навичка читання мовчки оцінюється 1 балом, якщо учень читає текст мовчки без артикуляції/тихого промовляння слів та прочитав його повністю за 3 хвилини; якщо учень прочитав менше половини тексту, він не отримує жодного балу;
** у творчому завданні виставляють
по 1 балу за зміст висловлювання з урахуванням використовуваної лексики та
наявності оцінних суджень, грамотність, де враховують помилки лише на ті
правила, вивчення яких передбачено навчальною програмою.
Особливості конструювання змісту
атестаційної роботи з математики
Зміст підсумкової контрольної
роботи може бути сконструйовано у двох варіантах (за вибором учителя).
І варіант підсумкової контрольної роботи з
математики має формуватись з таких основних завдань: складеної задачі на 3 дії;
виразу з багатоцифровими числами на визначення порядку дій (з дужками); на
порівняння і перетворення величин; знаходження частини від числа; застосування
геометричного матеріалу.
Роботу учень письмово оформлює на
листочках зі штампом школи, дотримуючись вимог оформлення письмових робіт з
математики. Усі письмові обчислення до завдань мають виконуватись у зошиті.
Вимоги до формування змісту І
варіанту підсумкової контрольної роботи з математики
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне
правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Задача на три дії
|
1
|
по 3 бали*
|
3 бали
|
2.
|
Знаходження значення
виразу (з дужками) з багатоцифровими числами, що передбачає визначення
порядку дій
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
3.
|
Порівняння чисел і
величин та перетворення величин
|
2
|
по 1 балу
|
2 бали
|
4.
|
Знаходження частини
від числа
|
1
|
по 1 бали
|
1 бал
|
5.
|
Геометричний
матеріал
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
6.
|
Творче завдання або
завдання з логічним навантаженням
|
1
|
по 2 бали
|
2 бали
|
Разом
|
7
|
-
|
12 балів
|
ІІ варіант підсумкової контрольної роботи для державної атестації з математики має формуватись з тестових завдань (відкритого і закритого типу), серед яких обовʼязково одна задача на три дії та одне завдання з геометричним матеріалом.
Частину роботи (задачу і
геометричний матеріал) учень письмово оформлює на аркушах зі штампом школи,
дотримуючись вимог оформлення письмових робіт з математики. Тестові завдання
виконує на окремому аркуші з тестовими завданнями, виданому вчителем. Усі
письмові обчислення до завдань мають виконуватись відповідно у зошиті і на
аркуші з тестами.
Завдання для до формування змісту
ІІ варіанту підсумкової контрольної роботи з математики
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне
правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Завдання закритого
типу з вибором однієї відповіді серед трьох пропонованих варіантів ***
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
2.
|
Завдання відкритого
типу на встановлення послідовності або відповідності між 6 компонентами***
|
2
|
по 2 бали**
|
4 бали
|
3.
|
Завдання відкритого
типу з короткою відповіддю ***
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
4.
|
Завдання відкритого
типу з розгорнутою відповіддю
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
Разом
|
8
|
-
|
12 балів
|
* якщо неправильно виконано одну дію задачі, її розв’язання оцінюється 2 балами, якщо неправильно виконано дві дії – 1 балом;
** якщо завдання виконано частково,
воно оцінюється 1 балом.
***контрольна робота має містити
одне завдання з геометричним матеріалом, яке може бути подано в одному з
позначених *** пунктів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий